Riders taso:
Ratsastustaso on nykyinen tasosi urheilussa. On erittäin tärkeää valita kovalle tasolle sopiva SUP-lauta. Kaikille on kova SUP, mutta jotkut levyt on suunniteltu kokeneempien ratsastajien käyttöön, kun taas toiset ovat monipuolisempia ja hyödyllisiä useille ratsastustasoille. Kokemuksesi kovalla ratsastuksella paranee laudalla, joka sopii paremmin taitotasoosi.
Olemme päättäneet luokitella sen 3 yleiseen tasoon yksinkertaisuuden vuoksi.
Ensinnäkin, meillä on Aloittelija, joka saattaa kokeilla SUP: ta ensimmäistä kertaa tai jolla on vielä paljon opittavaa seisomaan ja ajautua eteenpäin SUP-laudalla. Aloittelijalla on myös tyypillisesti enemmän kysymyksiä siitä, minkä laudan he haluavat ja mihin kova SUP-tyyppi on paras.
Toiseksi meillä on keskitason ratsastaja, joka on ratsastanut jonkin aikaa (ehkä muutama vuosi aina, kun aika sallii), mutta silti voi olla kysyttävää kovan SUP: n oikeasta ohjauksesta tai parannetusta hallinnasta.
Lopuksi meillä on ammattilainen. Pro SUP-ratsastaja tietää mitä haluaa tehdä parhaansa vedessä. He ovat saaneet suuren virran ja hallinnan SUP: stä vuosien harjoittelun aikana, ja urheilussa ei välttämättä ole monia alueita, joihin he eivät ole enää perehtyneet
Tasainen vesi:
Tasainen vesi tai vesi ilman aaltoilua voi esiintyä järvillä tai jokilla. On ihanteellista purjehtia tasaisilla vesillä kovan SUP: n kanssa, jos haluat nauttia puhtaasta autuudesta ja rennosta ratsastuksesta.
Aallot 0-50 cm:
0–50 cm: n aallot voivat olla tasaisia, mutta niiden aallot tai pienet aallot / vaahtoaallot saattavat lähinnä rätinä tai rannan lähellä olla. Nämä pienet aallot ovat optimaalisia niille, jotka haluavat kokeilla SUP-surffausta ja nauttia monen tunnin hauskuudesta.
Aallot 50-200 cm:
Nämä suuremmat aaltotyypit ovat yleisempiä joissakin maissa kuin toiset. Tanskassa voit kokea tämän toimenpiteen aallot vain Jyllannin länsirannikolla avomerellä. Tämäntyyppiset aallot ovat kuitenkin enimmäkseen ammattilaisurheilijoille, jotka tietävät mitä he voivat tehdä ja mitä eivät, ja jotka tietävät myös mitä haluavat ja tarvitsevat surffaamista vedellä kovalla SUP: lla. Hyvin harvoiden surffaajien on keskityttävä ostamaan kova SUP tällaisiin aaltoihin.
2 henkilöä:
2 henkilöä ilmoittaa sopiiko kova SUP 2 hengelle vai kuinka hyvin se käsittelee 2 henkilöä. Tärkeintä on yleensä olla ylittämättä suositeltua kuormitusrajaa.
Kahden hengen kovat SUP: t ovat älykkäitä vanhemmille, jotka haluavat sisällyttää lapsensa SUP-seikkailuihin tai koiranomistajille, jotka haluavat pitää koiransa aluksella heidän kanssaan.
SUP Seuranta:
SUP-seuranta on kuinka suoraa kovaa SUP liikkuu vedessä. Race- ja Touring-laudat ovat usein parempia ja nopeampia liukumaan tasaisemmalla tavalla kuin Fitness- tai All-round-kengille suunnitellut kovat SUP: t. Kevyillä ratsastajilla ei tyypillisesti ole ongelmia seurannassaan SUP: eissa, mutta raskaansarjan ratsastajilla saattaa olla. He voivat kuitenkin ratkaista tämän ongelman korvaamalla keskiruuvin peräkkäisellä evällä tai lisäämällä kaksi sivureunaa.
Kilpailu:
Race-tyyppisellä SUP-surffauksella on enemmän vauhtia ja vakautta. Tämä on syy, miksi tällainen SUP-surffaus on yleensä tarkoitettu niille, jotka haluavat kiertää nopeasti ja ilman paljon meloa. Toinen eräänlainen samanlainen tyyppi on Touring, joka tarkoittaa pääsyä A: sta B: hen ja tutkimista rantoja. Tätä tarkoitusta varten valmistettu kova SUP on erittäin suuntaisesti vakaa ja kuten Race SUP: t, erinomainen vauhdin saamiseksi ilman paljon meloa.
Vakaus:
Vakaus melonnassa on kuinka vakaa SUP-lauta tuntuu ja kuinka paljon tasapainoa sen ajamiseen tarvitaan. Leveämmät ja pidemmät kovat SUP: t ovat vakaampia, koska ne tarjoavat suuremman pinta-alan. SUP: n leveys kompensoi pituuden, koska meillä ratsastajilla on enemmän vaikeuksia laudan tasapainottamisessa puolelta toiselle kuin edestä taakse. Aloittelijoiden tulisi pyrkiä vakauteen, joka löytyy suuremmista levistä, joissa on enemmän äänenvoimakkuutta.
Ohjattavuus:
Ohjattavuus on lyhyesti sanottuna kuinka helppoa sinulle on kääntyä ja muuttaa suuntaa laudallasi. Pidemmät laudat ovat vähemmän ohjattavia, mutta vakaampia ja parempia suorille linjoille. Leveämmät levyt ovat myös vaikeampia kääntyä suuremman vedenkestävyyden vuoksi. Ratsastajien, jotka haluavat lyödä aaltoja, tulisi etsiä laudaa, jolla on suuri ohjattavuus, jotta on helpompaa valmistautua uuteen aaltoon ja käsitellä lautaa aallolla.
Jäykkyys:
Kaikki kovat SUP: t ovat kovia ja erittäin jäykkiä. Ne eivät taipu mihinkään akselistaan, kuten puhallettavat SUP: t. Tämä on valtava etu kumiveneisiin nähden, ja ehkä siksi valitsisit kovan SUPin puhallettavan sijaan. Suorituskyky on paljon suurempi ja kaikki laudan liikkeet ovat ennustettavissa.
Pituus:
Laudan pituudella on suuri vaikutus äänenvoimakkuuteen, vakauteen ja ohjattavuuteen.
Yleensä pidemmät levyt ovat vakaampia ja pitävät suuntaa paremmin. Lyhyempiä lautoja on helpompi kääntää ja ne muuttavat suuntaa nopeammin, koska ne aiheuttavat vähemmän vastusta.
Älä kuitenkaan kiinnitä paljon huomiota levyn pituuteen, koska muoto ja tilavuus ovat paljon tärkeämpiä tarpeidesi ja tyylisi mukaan.
Leveys:
Leveys mitataan kiskosta kiskoon levyn leveimmässä kohdassa. Leveämmät levyt tarjoavat enemmän pinta-alaa ja vaahdotusta, mikä muuttuu vakaudeksi. Kapeammat levyt luovat vähemmän vastusta, mikä tekee niistä nopeamman ja reagoivamman.
Allround SUP -levyt ovat aina leveitä, joten älä kiinnitä erityistä huomiota tähän spesifikaatioon, kun valitset monipuolisia SUP-levyjä.
Seuranta- ja kilpa-aallot ovat aina kapeita, joten vedenkestävyys vähenee suuremman nopeuden liuessa.
SUP-aaltojen leveys voi vaihdella. Laaja SUP-aalto auttaa vakautta ja on anteeksiantavampaa. Täydellinen valinta aloittelijoille. Kapea SUP-aalto on helpompi päästä kiskosta hännään ja sopii nopeasti käännöksiin.
Paksuus:
Levyn paksuus vaikuttaa suoraan äänenvoimakkuuteen. Lautalla, jota risteilet tai ajat suoralla linjalla, on tärkeämpää valita sinulle sopivasta äänenvoimakkuudesta.
Jos haluat surffata laudallasi, paksuudella on aivan uusi ja tärkeä rooli. Paksumpi levy on hyvä aloittelijoille ja välituotteille. Se meloa nopeammin ja saa aaltoja helpommin. Et vajoa aallon tasaisilla osilla ja kokonaismatka on pehmeämpi. Paksu lauta on anteeksiantavampi vähemmän kokeneille ratsastajille.
Ohuemmalla laudalla on helpompi kaivaa kiskot veteen, koska kellut vähemmän. Voit nojata kiskoille ja tehdä tehokkaampia pohjakääntöjä ja kaiverruksia. Sinulle ohutlevyn hinta vähentää suorituskykyäsi ja rajoittaa ohjattavuutta edes edistyneille surffaajille.
Voluumi:
Tämä voi olla yksi tärkeimmistä asioista, joilla on oikea ja sopiva tarpeisiisi. Tilavuus mitataan levyn mitoista ja muodosta. Ota huomioon seuraavat kolme tekijää: Surffausasteesi, painosi ja tyypillinen surffausolosuhteesi (jos sellainen on).
Ylimääräinen äänenvoimakkuus ei vahingoita aloittelijoita ja välituotteita, varsinkin jos et ajo aaltoja. Enemmän äänenvoimakkuutta omaava levy antaa enemmän vakautta, mutta on usein painavampi. Taitava surffaaja haluaisi mieluummin laudan, jolla on vähemmän äänenvoimakkuutta aallolla, koska hän haluaa kellua vähemmän ja saada kaivaa kiskot tällä tavalla.
Raskemmat surffaajat tarvitsevat enemmän äänenvoimakkuutta, kun taas kevyemmät surffaajat tarvitsevat vähemmän äänenvoimakkuutta.
Jos ratsastat tai aiot ajaa aaltoja SUP-laudallasi, voit noudattaa yksinkertaisia ohjeita täällä. Pienet ja heikommat aallot tarvitsevat enemmän levytilavuutta; hyville, voimakkaille ja jyrkille aalloille pienempi levytilavuus sopii ja viimeiset erittäin suuret aallot tarvitsevat enemmän äänenvoimakkuutta.
Paino:
Tuotteen kokonaispaino. Se eroaa koosta ja rakenteesta. Älä anna painon estää sinua valitsemasta SUPia, ellet voi kantaa sitä.
Dekin Pad:
Onko SUP varustettu kannella? Deck pad on alustan pehmuste. Se auttaa pitämään alustaa ja tekee siitä mukavan seisoa. Joillakin laudoilla ei ole kansilevyä ja surffivaha on hyvä idea hakea vetoa.
Rakentaminen:
SUP-levyjen rakenne voi vaihdella paljon. Kaikille moderneille SUP-yhtiöille on yhteistä EPS-vaahto. Pohjimmiltaan vaahto saa levyn kellumaan. Rakenne eroaa siitä, mihin kerroksiin ydin kääritään ja missä järjestyksessä ne levitetään. Kiinnitä huomiota valmistajan tarkkaan kuvaukseen.
Puuviilukerroksia voidaan lisätä lujuuden parantamiseksi. Bambu on yhtä vahva kuin teräs, mutta silti erittäin kevyt.
Usein lisätään kerroksia joko lasikuitua tai hiiltä vahvuuden lisäämiseksi ja hienon ääriviivan muodostamiseksi. Hiili on vähän lasikuitua vahvempi ja ohuempi kerros voidaan lisätä saman lujuuden saavuttamiseksi. Valitettavasti se on melko kallista.
Kaikki nämä kerrokset on yhdistetty toisiinsa ja pitävät yhdessä erittäin vahvalla muovilla, kuten liimalla, jota kutsutaan epoksi.
Nenä muoto:
Levyn nenän tai etuosan muoto vaikuttaa veden pääsyyn. Terävä nenä leikkaa veden läpi ja luo hyvin vähän vastustusta. Pyöreällä nenällä on enemmän pinta-alaa ja se tekee nenätasosta helpommin. Se tarttuu aaltoihin paremmin ja lisää äänenvoimakkuutta levyn etuosaan.
Kiskon muoto:
Kiskot tai levyn reuna määrää, kuinka hyvin lauta "tarttuu" veteen - varsinkin kun aalloilla ajetaan, kiskon muoto on tärkeä.
Laudalla, jota käytetään pääasiassa risteilyyn ja suoralla linjalla ajamiseen, on usein symmetrinen pyöreä ja keskikisko. Tämä tekee laudasta anteeksi, koska se ei tartu veteen liian kovasti. Aaltojen ajamisen oppiminen on helpompaa.
Ohut ja / tai kova kisko (reuna) tarttuu veteen paljon aggressiivisemmalla tavalla ja antaa levyn ottaa kapeita käännöksiä ja se on tarkemmin aallolla. Lauta on herkempi ja sitä voidaan ajaa suuremmilla aalloilla. Toisaalta virheitä on vähemmän, koska reuna tarttuu helposti liikaa ja voi heittää sinut kurssilta.
Mitä lähemmäksi ohut ja kova reuna, sitä kevyempi sinun on oltava varpaan ohjata lautaa aallolla.
Pohjan muoto:
Levyn pohjan muoto on yleensä erilainen hännästä nenään. Puhumme usein nenän pohjaosasta, keskiosasta ja polusta. Kiinnitä huomiota ääriviivan valmistajan kuvaukseen koko levyllä.
Tasainen pohja tarjoaa nopeuden ja suunnitelmat helpommin. Sillä ei ole aaltosurffaussuorituskykyä, koska sitä on vaikeampi kääntää ja se liukastuu.
Kovera tai kaksinkertainen kovera pohja ohjaa vesivirtaa levyn alle. Se tarjoaa nopeuden ja suunnan hallinnan sekä noston ja kiihdytyksen. Surffaamisen aikana se auttaa kaivamaan kiskoja. Vähemmän hyvä choopy-olosuhteissa.
Kuperia pohjaa kutsutaan VEE: ksi tai vatsaksi, joka tarjoaa tasaisemman ajon ja paremman hallinnan. Se tekee laudasta suuntaisemman, jotenkin leikkaa enemmän veden läpi. Mutta aaltojen SUP: ien hidas pohjamuoto.
Hännän muoto:
Laudan pyrstö on siellä, missä evät ovat, ja paikka, jossa vesi jättää levyn viimeiseksi. Hännän muodolla voi olla suorituskykyetuja.
Tapin pyrstö tarjoaa eniten pitoa ja hallintaa. Se voi tarjota niin paljon pitoa, että se rajoittaa ohjattavuutta aallotessasi aaltoja.
Pyöreä pyrstö on yleinen nähdä kaikilla SUP-laitteilla, koska sillä on paljon pitoa, mutta se on löysämpi kuin pintail. Sillä on hyvä ohjattavuus, mutta se ei voi tehdä terävää käännöstä aallolla.
Neliönmuotoiset hännät ovat monipuolisin muoto, koska ne ovat erittäin reagoivia, erinomaisia käännöksille ja pitävät nopeutta. Siinä on vähemmän pitoa kuin tapilla ja pyöreällä hännällä.
Kalahäntä lisää ylimääräistä hallintaa - ajattele sitä kaksoisnastana. Veto on suuri, mutta nopeus on pienempi kuin neliön hännät. Tämä on vähän huijari!
.
Evät Järjestelmä:
Siellä on paljon eväjärjestelmiä. Fin-järjestelmä tarkoittaa periaatteessa sitä, missä evät sijaitsevat ja kuinka monta evää on kiinnitetty. Käytät eväsi pitämään suunnan ja kääntämään levyä.
- - Yksi evä on vain yksi evä, usein suurempi evä, joka sijaitsee seuranta / kiertomatka / kilpa-aluksen takaosassa. Se tarjoaa hyvän nopeuden, kun vähemmän eviä luo vähemmän vetoa.
- - Kaksinkertaiset eväjärjestelmät ovat harvinaisia, ja niissä on vain kaksi sivureunaa - ei keskivartta. Se on hyvin löysä ja sopii vain pienille epävakaille aalloille
- - 2 + 1 eväjärjestelmä on yleisin. Siinä on 2 sivureunaa ja suurempi keskirima. Se tarjoaa erittäin hyvän ohjattavuuden ja vakauden. Se on hitaampaa kuin muut järjestelmät.
- - Työntövoima on sama kuin 2 + 1 ainoalla kierteellä, että 3 evää ovat samankokoisia. Tämä sopii täydellisesti aaltosurffaukseen ja sillä on samat vahvuudet ja heikkoudet kuin 2 + 1 -asennuksessa.
- - Quad evät ovat nopeampi kuin työntövoima ja sitä käytetään myös aalto SUP. Tämä järjestelmä voi tuntua hieman löysemmältä kuin työntövoima, koska se on keskimmäisen viivan jälkeen.
,
Jotkut järjestelmät sallivat evien siirtämisen joko enemmän kohti nenää tai kauemmas taaksepäin. Säädettäessä eteenpäin lauta pysyy paremmin suunnassa, mutta sitä on vaikeampi kääntää. Jos evä siirretään taaksepäin, se on päinvastoin.
Evät Materiaali:
Evän materiaali on tärkeä lujuuden ja jäykkyyden kannalta. Jäykempi evä on luotettavampi, ja meidän on myönnettävä se, ei voi estää eviä saamasta kolhuja ja naarmuja, joten vahvuus on tärkeä. Hiili ja lasikuitu ovat jäykimmät tyypit. Muovi on halpaa, mutta ei niin jäykkä.
Cant muotoilu:
Tämä viittaa sivureunojen kulmaan. Lisää kulmaa tarkoittaa enemmän reagointikykyä käännöksen kautta. Lähes kaikilla sivureunoilla on jonkin verran kallistusta.
Suositeltu kuorma:
Suositeltu maksimikuorma on osoitus siitä, mitä SUP-kortti pystyy käsittelemään suorituskykyä tinkimättä. Olemme ammattimaisten surffaajien joukkue, itse asiassa meillä on joukossa maailmanmestari. Olemme testanneet SUP-korttimme ja voimme siksi tarjota asiakkaillemme parhaan ohjauksen. Suositeltu paino on arvio, mihin kg voit käyttää SUP-korttia päälle ja pois. Usein lauta pystyy käsittelemään enemmän painoa kuin suosittelemme, koska suosittelemme, että saat parhaan mahdollisen kokemuksen SUP-laudastasi. On myös suositeltavaa ostaa SUP, joka on liian suuri ja pystyy käsittelemään paljon, jos haluat käyttää sitä risteilyyn tai kiertueelle, koska sinulla on siis enemmän vakautta.
Maksimikuorma:
Suurin kuormitus ilmaisee turvallisuutta. Jotta SUP-kortti voidaan hyväksyä CE-hyväksyttäväksi, on tehtävä enimmäiskuormitus sille, mitä se pystyy käsittelemään 100% turvallisuudella. Suurimmalle kuormitukselle on asetettu erilaiset vaatimukset, ja jotkin tuotemerkit ja muualla maailmassa asettavat korkeammat vaatimukset turvallisuudellesi. Esimerkiksi. eikö xxx litran höyry SUP voi virrata enemmän painoa kuin toinen, useita xxx litran SUP-levy. Suurin osa SUP-levyistä voi kantaa enemmän kuin hyväksytty enimmäiskuormitus, minkä vuoksi puhut myös suositellusta kuormasta. Viimeinen tärkeä yksityiskohta termistä suurin kuormitus on, että vaikka SUP-lauta pystyy käsittelemään 120 kg, eikö se tarkoita, että SUP voi tehdä parhaansa tällä painolla, joten suositeltu paino on edelleen tärkeää lukea.